Volkswagen naast de Renault met hun nieuwe Trafic en Opel met hun nieuwe Opel Vivaro ook met de nieuwe Transporter .De nieuwe Transporter 6.1 is net als de Renault trafic eigen alleen gefacelift nieuwe neus en nog wat kleine details aan de buitenzijde die verplakken dat het om het nieuwe type gaat.
het grote verschil ten opzichten van de concurrentie en van de normale T6 zijn dan toch wel de veiligheidssystemen. Van buiten mag hij er dan niet totaal vernieuwd uitzien, onderhuids zijn er ingrijpende veranderingen aangebracht. De Transporter beschikt over een flinke lijst aan assistentiesystemen, van Lane Assist tot het nieuwe Cross Wind Assist. Daarnaast ook Rear Traffic Alert, Trailer Assist, een Road Sign Display-functie, een Post-Collision remsysteem en Hill Start Assist meegegeven.
De vernieuwde Transporter komt zoals gebruikelijk op de markt in een aantal verschillende vormen. Niet alleen maakt Volkswagen een bestelauto, hij zal eveneens aan te schaffen zijn als pick-up. In beide gevallen kan hij met enkele of dubbele cabine besteld worden. De Kombi verkiest het vervoeren van personen boven goederen. In ieder geval is er voldoende bagageruimte, want door “een nieuwe oplossing” is er in plaats van 2,45 meter op de vloer liefst 2,80 meter aan ruimte. Bij de versie met de lange wielbasis is dit zelfs 3,30 meter.
De nieuwe Transporter komt aan het einde van het jaar met een aantal “efficiënte dieselmotoren” op de markt. De instapversie beschikt over een 90 pk sterke tweeliter TDI-blok. Daarboven vinden we nog drie configuraties van dezelfde krachtbron, maar dan met respectievelijk 110, 150 en 199 pk. Overigens heeft Volkswagen samen met ABT nog een elektrische aandrijflijn ontworpen, die goed is voor 112 pk. Het rijbereik van het 77,6 kWh accupakket bedraagt 400 kilometer, maar omdat Volkswagen om wat voor reden de NEDC-cyclus heeft aangehouden en niet de WLTP, mogen we dit met een korreltje zout nemen.
Reageren gesloten